Ο Ανδρέας Μήτσου τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος | Εκδόσεις Καστανιώτη

Νέα - Δελτία τύπου

20 Δεκεμβρίου 2016

Ο Ανδρέας Μήτσου τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος

για τη συλλογή διηγημάτων του Η εξαίσια γυναίκα και τα ψάρια

Ανακοινώθηκαν xθες, Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2016, οι νικητές των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας 2015, που αφορούν στις εκδόσεις του έτους 2014.

Ο Ανδρέας Μήτσου απέσπασε το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος - Νουβέλας για τη συλλογή διηγημάτων του Η εξαίσια γυναίκα και τα ψάρια.

Παράφορα πάθη, λυτρωτικοί φόνοι, ερωτικές απώλειες και ανολοκλήρωτες σχέσεις, εγκλήματα εκ προμελέτης, στιγμές παράκρουσης ή τρέλας, αφοσίωσης ή απιστίας, αναμνήσεις που δεν σβήνουν, ζώα που θυσιάζονται για χάρη μιας γυναίκας, ενοχές και φόβοι που διεγείρουν, επικίνδυνες συνευρέσεις, νεκροί που μιλούν από το τηλέφωνο: στοιχεία μιας αλλόκοτης και παράξενης τοιχογραφίας, μιας μυθοπλασίας διασπασμένης σε διηγήματα. Σε ιστορίες που αναδεικνύουν την επικινδυνότητα της μνήμης όταν αυτή μπερδεύει τι πραγματικά συνέβη και τι θα θέλαμε να έχει συμβεί. Σε όλες ο ίδιος άντρας, ερωτευμένος με μια πολύ μικρότερή του γυναίκα, οδηγείται σε οριακές καταστάσεις και ακραίες συμπεριφορές. Επιρρεπής στα θαύματα του έρωτα και ευάλωτος στα τραύματά του, παρασύρεται κάθε φορά από την έλξη ενός μοιραίου θηλυκού, από τη μόνη ίσως δύναμη που ωθεί το πλοίο της ζωής στη διάρκεια του ταξιδιού του.

Έγραψαν για το βιβλίο:

[...] Τα στοιχεία του υπερβατικού και του παραλόγου δεν είναι καινούργια στην πεζογραφία του Μήτσου. Συνδυασμένα μ’ έναν παράξενο, μα και παράταιρο φυσικό περίγυρο, ένα τοπίο όπου η φύση δεν είναι μαγική, αλλά μαγεμένη, εκβάλλουν σε μια συγκρατημένα ποιητική πρόζα που κατορθώνει να αποφύγει τον ποιητικισμό χάρη στον προσεκτικό έλεγχο των μέσων της, η λειτουργία των οποίων παραμένει πάντα σ’ ένα λελογισμένο πλαίσιο [...]

Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Το Βήμα, 15/6/2014

[...] Την αναμενόμενη καταξίωση φαίνεται να την φέρνει η πρόσφατη συλλογή διηγημάτων [...] Με το που κυκλοφόρησε η ενάτη συλλογή του, η κριτική κινήθηκε σε υψηλούς τόνους, αποδίδοντας τους χαρακτηρισμούς, όπως «έξοχος δημιουργός», «μάστορας» και τα λοιπά συναφή [...] Φαίνεται  να υπάρχει ομοφωνία για το αψεγάδιαστο του εγχειρήματος [...] Ο αφηγητής του παραμένει ένας εξαίσιος νάρκισσος.

Μάρη Θεοδοσοπούλου, Η Εποχή, 31/8/2014

[...] Τα είκοσι διηγήματα του Ανδρέα Μήτσου μοιάζουν με όνειρα της φάσης του ύπνου REM, η γλώσσα του είναι απαλλαγμένη από την αυταρχική ρητορική σχηματικότητα, είναι λιτή, οικονομημένη, θεατρική, ρυθμική, με δοκιμασμένες ποιητικά τις αναπνοές της [...]

Κώστας Καλημέρης, Νέα Εστία τ. 1863, Σεπτέμβριος 2014

[...] Ο Ανδρέας Μήτσου περιβάλλει τα κοινότοπα δράματα της σάρκας μ’ ένα μυστήριο που δείχνει απειλητικό έως και εφιαλτικό. Η παραδοξότητα των διηγημάτων και το λοξό βλέμμα των ηρώων πάνω σε μια πραγματικότητα μετά βίας ανεκτή, υποδηλώνουν πως κάτω από την επίφαση της ιλαρότητας σοβεί η απόγνωση. Οι ήρωες βρίσκουν καταφύγιο στα ξεγελάσματα του μυαλού, σε μύχιους κόσμους, καθώς ξέρουν πως αν ανοίξουν τα μάτια θα δουν γύρω τους γκρεμούς [...]

Λίνα Παντελέων, Η Καθημερινή, 1/6/2014

Περιδιαβαίνοντας κανείς τα διηγήματα του έξοχου δημιουργού Ανδρέα Μήτσου, έχει την αίσθηση και την εντύπωση πως βρίσκεται σ’ ένα μαγικό περιβάλλον, σε μια ουτοπική κατάσταση, μια φανταστική υπέρβαση, σ’ ένα υπερρεαλιστικό πλαίσιο, από το οποίο δεν μπορεί να ξεφύγει [...] Ένας μινιμαλιστής συγγραφέας, όπως ο Ανδρέας Μήτσου, και τα εκπληκτικά ευσύνοπτα και περιεκτικά πονήματά του, δεν χρειάζεται μεγαλύτερες θεωρητικές αναφορές. Γιατί όχι μόνο τα διηγήματα, αυτά καθαυτά, αλλά πολύ περισσότερο, η κάθε φράση που χρησιμοποιεί για να κτίσει το μύθο του περιέχουν πλήθος ανθρώπινων παρατηρητικών φωτογραφιών [...]

Χρίστος Παπαγεωργίου, www.diastixo.gr, 10/5/2014

«Το ανατρίχιασμα της γραφής»

Δεν είναι τα εξωπραγματικά, ας τα πούμε έτσι, στοιχεία ή τα υπερρεαλιστικά ή απροσδόκητα θέματα, είναι κυρίως το μέγα απρόοπτο, σε κάθε διήγημα, ενός βασανισμένου ανθρώπου πάνω στη γραφή. Έτσι βλέπεις ότι και η γραφή ακολουθεί αυτό το ανατρίχιασμα. Θέλω να πω ότι ο βηματισμός κάθε διηγήματος ακολουθεί την ιστορία, την υπόθεση δηλαδή, του καθενός ξεχωριστά κειμένου. Όλα καταγράφονται με κρυστάλλινη διαύγεια, έτσι που να μην έχει καμιά αμφιβολία για το τι πράγμα διαβάζει ένας ανύποπτος αναγνώστης. Σήμερα γιορτάζουμε την έλευση ενός νέου σπουδαίου βιβλίου των Εκδόσεων Καστανιώτη.

Μάνος Ελευθερίου, Εντευκτήριο τ.105, Ιούνιος 2014

 

αποστολή σε φίλο

επιστροφή στη λίστα των νέων